NIEUW! Mindful yogales op woensdagochtend.Ook geschikt voor mensen met lichamelijke klachten! Meldt je hier aan.

Restorative yoga lijkt veel op Yin Yoga, maar deze wordt alleen maar liggend en zittend uitgevoerd, zodanig dat er totaal geen sprake is van inspanning, maar alleen ontspanning. Deze yoga vorm is bedoeld voor mensen die erg veel stress en drukte hebben en niet aan ontspanning toekomen. Ook als je helemaal stijf bent is deze vorm van Yoga aan te raden om toch rust te ervaren in het lichaam en in de mind. Tijdens de lessen zal er aandacht geschonken worden aan met name de ademhaling en accent ligt op volledig kunnen ontspannen(met behulp van yoga props)Uitermate geschikt voor mensen die last hebben van hun gewrichten, fibromyalgie,reumatische aandoeningen,rusteloos slapen, rusteloze benen,na een operatie als revalidatie, voor als je al wat ouder bent en de andere yogavormen niet meer kunt volgen enz.

vrijdagavond 19.30-21.00 uur

Raja Yoga wordt gezien als de koning onder de yogavormen en benadrukt de meditatieve kant van Yoga.

Het beoefenen van de 3 laatste stappen van Yoga (Dharana, Dhyana en Samadhi) worden het meest beoogd bij deze Yogavorm.

DHARANA: concentratie, op één punt gericht zijn. Het verstand, ego en rede onder controle brengen. Hoe ga je om met je verstand? Het verstand is het geheel van gedachten die heel moeilijk onder controle te brengen zijn omdat ze zo snel wisselen. Door te kijken hoe we denken en op welke wijze we ons verstand kunnen gebruiken is het mogelijk om ons zonder verwarring op één ding te richten.

DHYANA: meditatie ontstaat als de toestand van concentratie ononderbroken blijft. Vanuit deze blijvende concentratie komen we in een vertraging en ontspanning terecht van waaruit we kunnen kijken naar onszelf, onze manier van handelen in plaats van de handelingen die we verrichten. Het is het kijken naar de verbindingen die we aan gaan met onze gedachten en gevoelens in plaats van te kijken naar de gedachten en gevoelens op zich.

SAMADHI: inleiding tot verlichting, de laatste stap. Dit is een toestand waarin lichaam en zintuigen in rust verkeren maar de mentale en intellectuele vermogens alert zijn alsof je waakt. Het is het uitstijgen boven het normale bewustzijn. Een vrede die alle begrip te boven gaat.

Met Yamas en Niyamas leren we onze driften en emoties beheersen en blijven we in harmonie met onze medemens. Door middel van Asana's houden we het lichaam gezond en in harmonie met de natuur. Hierdoor worden we meester over ons lichaam en wordt het lichaam een gepast voertuig voor de ziel.

Dharana, Dhyana en Samadhi voeren ons naar het meest innerlijke, we kijken niet naar de hemel om God te vinden, we vinden het Goddelijke in onszelf is. Deze laatste drie stadia houden ons in harmonie met onszelf en het grotere.
De laatste drie stadia worden het zoeken naar de ziel genoemd.

 

 

Surya Namaskar (de Zonnegroet)Definitie Hatha Yoga 

Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent samenbrengen, verenigen en tot evenwicht brengen. De betekenis van hatha is zon (ha) en maan (tha). Bij hatha yoga gaat het dus om de vereniging van de tegenpolen in jezelf. De juiste balans tussen lichaam en geest, denken en voelen en tussen de buitenwereld en jezelf. In hatha yoga komen alle vormen van yoga bij elkaar.

Waarom yoga? 

Steeds meer mensen krijgen te maken met het gevoel uit balans te zijn. Dit kan een normale reactie zijn op dit soms stressvolle bestaan. Vage klachten die zich in het lichaam uiten d.m.v. maagklachten, hoofdpijn, rugpijn en dergelijke. Maar ook vaak als psychische klachten zoals nervositeit, spanningen en depressie.Yoga helpt je bij het loslaten van lichamelijke en geestelijke spanningen. Hierdoor ontstaat een betere balans tussen lichaam en geest waardoor je evenwichtiger en krachtiger in het leven kan staan.

De kracht van yoga 

De kracht van yoga is dat iedereen het op zijn of haar niveau kan beoefenen. Bewust worden van jouw eigen grenzen, die te respecteren en tevens op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden.

De lessen

Tijdens de Hatha yoga lessen leer je door middel van asana's te ontspannen en bewust te worden van je lichaam. Door rustige en actieve houdingen en bewegingen met aandacht uit te voeren komen lichaam en geest tot rust. Je leert spanningen in het lichaam te voelen en los te laten, zodat de energie en adem vrij kunnen stromen..Je hoeft beslist niet lenig te zijn om hatha yoga te beoefenen. Alle oefeningen worden langzaam uitgevoerd, met respect voor je grenzen. Observeer jezelf tijdens de asana’s en wordt je bewust van je blokkades. Gaandeweg kun je deze blokkades leren los te laten om de energie weer vrij te laten stromen. Dit kan tevens ook merkbaar worden op mentaal gebied, zodat ook daar meer ontspanning kan ontstaan.

Er wordt van alles verteld over yoga maar het ervaren is het allerbelangrijkst. Pas vanuit de persoonlijke beleving kan je tot de conclusie komen wat het voor jou betekent!

"Mensen die werkelijk heldhaftig handelen, beroemen zich nooit op hun verdienste. Het vuur brandt zonder geluid, en zonder lawaai schijnt de zon."

Wat houdt meditatie in? Wat is Pranayama?

Mediteren wordt vaak in onze huidige maatschappij als iets vaags gezien en niet tastbaar. Mediteren doen we feitelijk dagelijks op onbewust niveau. Denk aan momenten dat je in alle rust geniet van een kopje thee, of dat je een wandeling maakt in alle stilte in de natuur? Of dat je langzaam en genietend je eten opeet? Mediteren doe je op al deze manieren!

Er zijn talloze technieken om mediteren op een bewuste manier te beoefenen. Er wordt gebruik gemaakt van een object waar naar gestaard kan worden totdat men alleen het object ziet; of er wordt gewerkt met een mantra die constant herhaald wordt zodat men alleen zich bewust is van deze mantra; ook wordt er gemediteerd op klanken.

In deze les zal er gewerkt worden met de Pranayama technieken en worden gedachten die opkomen bestudeerd en geanalyseerd waardoor er inzicht ontstaat in het eigen denkproces.

Pranayama (ademhalings)technieken worden gebruikt voor meer balans in ons linker en rechter hersenhelften, maar ook om energiëen op te wekken die voor opschoning zorgen van on geheel systeem

Grip krijgen op je eigen denken en op je ademhaling is de manier waarop wij bij Shiva Ohm Yoga de meditatie lessen zullen inzetten.

Nieuwsgierig? meldt je aan voor een lesje 

 

                                                                                         

 

Wat zijn mantra's en wat doen ze? 

Mantra’s kunnen in verschillende talen gezongen worden; de meeste kracht zit wel in de oude talen zoals Latijns, Hebreeuws en Sanskrit.
De Mantra's waar wij gebruik van maken zijn in het Sanskriet en worden reciterend(chantend)opgezegd op de mala(rozenkrans) Deze mala heeft 108 kralen en dus worden de mantra's minimaal 108 keer opgezegd. Hierbij vindt er een verstilling en verdieping plaats in lichaam en geest. De betekenis van de mantra's worden vermeld in een stencil van waaruit gezongen/gechant wordt. Deze mantra's gaan over vrede, liefde, devotie en verbinding tussen onze Individuele ziel met de Universele ziel. Er wordt gebeden voor al het goede en hierin zit tevens ook onze overgave aan het Hogere.

Deze mantra's brengen klanken voort die op trillingsniveau invloed hebben op onze cellen. Eventuele onrustige cellen raken hierdoor meer geharmoniseerd en er wordt van binnenuit verbinding gemaakt tussen al onze Energiepunten(Chakra's). Deze verbinding resulteert in een fijn gevoel van gedragen worden en stimuleert onze focus en mindfulness wordt bevorderd.

Hoe werken mantra’s? Een greep uit het vele wat ze doen:

  • ze verstillen onze gedachten
  • ze helpen angsten te overwinnen en jezelf open te stellen
  • ze maken onze emoties los en zorgen voor verwerking
  • ze geven je meer zelfvertrouwen
  • ze zorgen voor zuivering van binnenuit

AUMAUM

Aan de basis van alle mantra’s staat AUM. Deze mantra staat voor ‘alles’ (omni, alom, amen, al, ameen in het Arabisch). Aum bestaat uit drie klanken. De vibraties van deze klanken, beinvloeden de energiegolven in het lichaam op een zachte manier.

Aaaa vibreert in de buik
Uuuu in de borst
Mmmm in het hoofd

Ieder ervaart het zingen van mantra’s anders. Verschillende gevoelens, zoals ontroering, ruimte, openheid, maar ook onverwerkte emoties, kunnen loskomen. Het gaat er niet om hoe je zingt, maar om het zingen zelf!

"Dit unieke en onsterfelijke geluid zal je brengen waar je wilt. Of je nu het zelf wil kennen dat in het lichaam huist, of het zelf dat het lichaam ontstijgt, aum zal je erheen leiden"
(Katha Upanishad)

Mindful YogaWat is Mindful Yoga?

Mindful yoga is een combinatie van Hatha yoga en mindfulness. Mindfulness wordt wel omschreven als 'aandachtigheid' en is de kunst van het in aandacht leven.
Het is een wetenschappelijk onderzochte methode om rust en harmonie te ervaren in je dagelijks leven. Ook yoga kun je zien als de leefwijze van in het hier en nu zijn. In de lessen mindful yoga komen deze twee nauw verwante disciplines samen. Mindful yoga leert je anders om te gaan met spanning, stress en pieker gedachten. Ook zul je tijdens de houdingen geconfronteerd worden met je eigen emoties en ervaringen die we allemaal opslaan in ons zenuwstelsel, onze organen en in onze geest.

Jezelf uitdagen om deze onder ogen te zien is waar het om gaat tijdens de houdingen,maar ook tijdens de meditatie en ademhalingsoefeningen.

De lessen bestaan uit zachte yogahoudingen, subtiele oefeningen, asana's (lichaamshoudingen), lichaamsscan en meditatie en zullen elke keer anders zijn.

De yogahoudingen worden op meditatieve, langzame wijze verricht, met de aandacht in dit moment. Je leert van moment tot moment te ervaren wat er gebeurt met het lichaam, de adem, gedachten en gevoelens. Geleidelijk verstilt de geest en ontstaat er een open houding voor wat er nu is, zonder oordeel.

In de les zal er ook meer aandacht besteed worden aan de ademhaling (pranayama) welke een essentiële rol speelt bij het aandachtig uitoefenen van de houdingen. Hiervoor zullen ook ademhalingstechnieken beoefend worden.

Wat is Yin Yoga?

Yin Yoga is een relatief rustige yogales. Het is een moment van bezinning in ons drukke leven, terwijl we tegelijkertijd ook de tijd nemen om naar ons lichaam te luisteren.

In Yin Yoga zijn alle poses zittend of liggend op de yogamat, waarbij lichte druk wordt uitgeoefend op de gewrichten en het bindweefsel (fascia). Ieder houding wordt 3 tot 5 minuten aangehouden.

Het kan bij sommige houdingen best een mentaal uitdagende ervaring zijn om een tijdje in de houdingen te blijven. Je zult echter merken dat je in de les helemaal tot rust komt. Je brengt je aandacht naar binnen en je oefent op een meditatieve manier de stilte in jezelf op te zoeken.

Om de houdingen comfortabel te maken en je spieren zo veel mogelijk te ontspannen, worden er kussens, blokken, riemen en dekens gebruikt. Je hoeft niet lenig te zijn om de houdingen te kunnen, je zult echter merken als je regelmatig komt je leniger wordt.

Wat is er anders aan?

Iedere pose wordt 3-5 minuten aangehouden, in plaats dat we onze spieren aanspannen gaan we ze zo veel mogelijk ontspannen. We willen namelijk onze gewrichten en bindweefsel (fascia) bereiken, waardoor de spieren eerst dienen te ontspannen.

Je kan dit zelf eens uittesten door zachtjes je rechter middelvinger naar voor en achter te bewegen, eerst met je vingers van je rechterhand gespannen en dan met je vingers ontspannen.

Wanneer je hand ontspannen is voel je een stretch in het gewricht waar je middelvinger aan je hand gehecht is. En wanneer je hand aangespannen is kan je bijna niet bewegen en voel je de kracht van je spieren.

Wat kan Yin Yoga voor je betekenen?

Yin Yoga zorgt voor balans in ons drukke (Yang) bestaan. In de Yin Yoga richten we ons op onze gewrichten en het bindweefsel (fascia), door de houdingen maken we de gewrichten soepel. We merken allemaal dat we met ieder jaar dat we ouder worden stijver worden, daarnaast hebben de meeste van ons een zittend beroep waardoor de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug extra worden belast.

De les is ook geschikt als bijdrage aan het herstel van ziekte, stress- of vermoeidheidsklachten.

 Zin in Yin gekregen? Zie het rooster voor de Yin les.

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een Yogische slaap waarbij je tegelijkertijd alert bent maar volledig ontspant. Het is een staat van een diepe bewuste slaap. 

Het kan een therapeutisch instrument zijn volgens talrijke medische studies. Deze tonen aan dat er zowel een helende als preventief effect kan ontstaan bij stress, angst, frustratie, slapeloosheid, hoge bloeddruk, en de gevolgen daarvan. 

In de woorden van Swami ma Tripurashakti

‘Yoga Nidra betekent Yogische slaap. Het is een staat van bewuste diepe slaap. In meditatie blijf je in de wakkere staat van Bewustzijn en geleidelijk aan focus je de mind terwijl toegestaan wordt dat gedachtepatronen, emoties, sensaties en beelden opkomen en verder gaan. Echter, in Yoga Nidra verlaat je de wakkere staat van Bewustzijn, ga je naar de diepe slaap staat en blijf je toch volledig wakker en alert.’

Tijdens deze Yoga Nidra staat een half uurtje gelijk aan 2 uren volle slaap en een uur Yoga Nidra voor 4 uurtjes slaap.

De Yoga Nidra wordt liggend gedaan en door middel van visualisaties en sankalpa's (positieve intentie) wordt de mind geleidt.

Nieuw: Yoga Nidra lessen worden eens per maand gegeven op de zondagmiddag van 15.00-16.00 uur. Eerstvolgende les is op 29 sept 

 

 

FaLang translation system by Faboba