NIEUW! Mindful yogales op woensdagochtend.Ook geschikt voor mensen met lichamelijke klachten! Meldt je hier aan.

MANTRA RECITATIE(chanten) MET SATSANG 

op ZONDAG 3 nov  van 10.00-11.30 uur

In deze workshop gaan we mantra's (oude vedische teksten) reciteren met SATSANG erna.

Het reciteren van mantra's zorgt voor rust en heling binnen in ons. Alleen maar het luisteren naar deze heilige teksten werkt helend.
Bijdrage: op donatie basis.

Kijk hier voor meer info over mantra's.
Graag wel aanmelden vooraf via de mail  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of telefonisch op 06 24115932 of via het contactformulier 

 

Wat is Yoga Nidra?

Yoga Nidra is een Yogische slaap waarbij je tegelijkertijd alert bent maar volledig ontspant. Het is een staat van een diepe bewuste slaap. 

Het kan een therapeutisch instrument zijn volgens talrijke medische studies. Deze tonen aan dat er zowel een helende als preventief effect kan ontstaan bij stress, angst, frustratie, slapeloosheid, hoge bloeddruk, en de gevolgen daarvan. 

In de woorden van Swami ma Tripurashakti

‘Yoga Nidra betekent Yogische slaap. Het is een staat van bewuste diepe slaap. In meditatie blijf je in de wakkere staat van Bewustzijn en geleidelijk aan focus je de mind terwijl toegestaan wordt dat gedachtepatronen, emoties, sensaties en beelden opkomen en verder gaan. Echter, in Yoga Nidra verlaat je de wakkere staat van Bewustzijn, ga je naar de diepe slaap staat en blijf je toch volledig wakker en alert.’

Tijdens deze Yoga Nidra staat een half uurtje gelijk aan 2 uren volle slaap en een uur Yoga Nidra voor 4 uurtjes slaap.

De Yoga Nidra wordt liggend gedaan en door middel van visualisaties en sankalpa's (positieve intentie) wordt de mind geleidt.

Nieuw: Yoga Nidra lessen worden eens per maand gegeven op de zondagmiddag van 15.00-16.00 uur. Eerstvolgende les is op 20 okt,17 nov 

 

NIEUW!

Yin Yoga op vrijdagochtend van 9.30-11.00 uur(bij voldoende aanmeldingen vanaf 11 okt)

Yin Yoga is een relatief rustige yogales. Het is een moment van bezinning in ons drukke leven, terwijl we tegelijkertijd ook de tijd nemen om naar ons lichaam te luisteren.

In Yin Yoga zijn alle poses zittend of liggend op de yogamat, waarbij lichte druk wordt uitgeoefend op de gewrichten en het bindweefsel (fascia). Ieder houding wordt 3 tot 5 minuten aangehouden.

Het kan bij sommige houdingen best een mentaal uitdagende ervaring zijn om een tijdje in de houdingen te blijven. Je zult echter merken dat je in de les helemaal tot rust komt. Je brengt je aandacht naar binnen en je oefent op een meditatieve manier de stilte in jezelf op te zoeken.

Om de houdingen comfortabel te maken en je spieren zo veel mogelijk te ontspannen, worden er kussens, blokken, riemen en dekens gebruikt. Je hoeft niet lenig te zijn om de houdingen te kunnen, je zult echter merken als je regelmatig komt je leniger wordt.

Wat is er anders aan?

Iedere pose wordt 3-5 minuten aangehouden, in plaats dat we onze spieren aanspannen gaan we ze zo veel mogelijk ontspannen. We willen namelijk onze gewrichten en bindweefsel (fascia) bereiken, waardoor de spieren eerst dienen te ontspannen.

Je kan dit zelf eens uittesten door zachtjes je rechter middelvinger naar voor en achter te bewegen, eerst met je vingers van je rechterhand gespannen en dan met je vingers ontspannen.

Wanneer je hand ontspannen is voel je een stretch in het gewricht waar je middelvinger aan je hand gehecht is. En wanneer je hand aangespannen is kan je bijna niet bewegen en voel je de kracht van je spieren.

Wat kan Yin Yoga voor je betekenen?

Yin Yoga zorgt voor balans in ons drukke (Yang) bestaan. In de Yin Yoga richten we ons op onze gewrichten en het bindweefsel (fascia), door de houdingen maken we de gewrichten soepel. We merken allemaal dat we met ieder jaar dat we ouder worden stijver worden, daarnaast hebben de meeste van ons een zittend beroep waardoor de gewrichten en het bindweefsel in je bekken en rug extra worden belast.

De les is ook geschikt als bijdrage aan het herstel van ziekte, stress- of vermoeidheidsklachten.

 

RESTORATIVE YOGA op vrijdagavond 19.30-21.00 vanaf 1 okt


WAT IS RESTORATIVE YOGA?

Restorative yoga lijkt veel op Yin Yoga, maar deze wordt alleen maar liggend en zittend uitgevoerd, zodanig dat er totaal geen sprake is van inspanning, maar alleen ontspanning. Deze yoga vorm is bedoeld voor mensen die erg veel stress en drukte hebben en niet aan ontspanning toekomen. Ook als je helemaal stijf bent is deze vorm van Yoga aan te raden om toch rust te ervaren in het lichaam en in de mind. Tijdens de lessen zal er aandacht geschonken worden aan met name de ademhaling en accent ligt op volledig kunnen ontspannen(met behulp van yoga props)Uitermate geschikt voor mensen die last hebben van hun gewrichten, fibromyalgie,reumatische aandoeningen,rusteloos slapen, rusteloze benen,na een operatie als revalidatie, voor als je al wat ouder bent en de andere yogavormen niet meer kunt volgen enz  

lessen worden op vrijdagavond gegeven van 19.30-21.00 uur vanaf 1 okt  bij voldoende animo

 

MEDITATIELESSEN conform de Raja Yoga stijl op de zaterdagochtend van 10.00-11.00(1 keer per maand)

meldt je vooraf aan via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of whatsdapp 06-24115932

 

Meditatie is het zoveel mogelijk leegmaken van het hoofd. Dit vergt veel oefening en geduld.

Tijdens deze lessen wordt je middels technieken geleerd om de aandacht naar binnen te keren. In alle vrijheid gaan we afstand nemen van onze gedachten en proberen "leeg" te worden. De stilte ervaren, inzicht krijgen in het geheel en opgeladen worden zijn een paar weinige resultaten waar meditatie naartoe kan leiden.

Op de grond zitten is niet vereist, er zijn ook stoelen aanwezig. Toegankelijk voor een ieder.

Eerstvolgende meditatie is op zaterdag 19 okt. daarna op 9 nov,7 dec.

 

PRIVE YOGA LESSEN

De Prive yogalesen worden aangeboden aan degene wat meer persoonlijke aandacht nodig hebben. Dit kan op grond van lichamelijke beperkingen of eventueel na een operatie/burn out.

Bij deze lessen is er sprake van een op maat afgestemde yogales waarin meditatie en ademhaling onderdeel van uitmaken. Het opnieuw in contact komen met jezelf is mijn hoogste prioriteit! Ook raak je door deze prive lessen meer vertrouwd met je eigen lichaam en kun je al je speciale wensen kenbaar maken.

Dag en tijd gaat in overleg met elkaar naar gelang de behoefte.

 

 

 

                                 Natraj

 

"We kunnen worden wat we willen als we voortdurend en vol vertrouwen over het verlangde blijven denken"
(Bhagavad Gita)

FaLang translation system by Faboba